zondag 14 februari 2021

Vrijwilligers “Soepfiets” in het zonnetje gezet met Valentijnstaart

vrijwilligers Soepfiets in het zonnetje gezet

Gisterenmorgen hebben wij als Helderse afdeling van D66 de vrijwilligers van de “Soepfiets”van het Leger des Heils te Den Helder letterlijk en figuurlijk in het zonnetje gezet.

Een gedeelte van de vrijwilligers van de fiets werd op de Vismarkt, buiten bij het gebouw van het Leger des Heils, verrast met een welverdiende Valentijnstaart.

Door de richtlijnen van het RIVM gebeurde dit met een kleine delegatie van de 12 vrijwilligers die zich inzetten voor het initiatief. Voor de aanwezigen was er een bakje koffie en uiteraard de taart.

De Soepfiets

De Soepfiets rijdt één avond per week langs verschillende locaties in Den Helder en biedt dak–en thuislozen een warme kop soep, brood en zo nodig een gesprek.

Juist in deze tijd dat eenzaamheid en maatschappelijke isolatie merkbaar toenemen is dit initiatief extra belangrijk. Het doel is in contact komen met dak–en thuisloze mensen en hen doorverwijzen naar voorzieningen waar ze verder geholpen kunnen worden. Daarnaast rijdt de soepfiets bij geïsoleerde en/of zorg mijdende mensen langs.

Soep uitdelen is één van de activiteiten waar het Leger des Heils van oudsher bekend om staat.

Leger des Heils Den HelderValentijnstaart in de soepfiets

In Den Helder is het de ambitie van het Leger des Heils om dak–en thuislozen die geen gebruik maken van de reguliere hulpverlening en buiten het “systeem” zijn gevallen in kaart te brengen. De Soepfiets kan dan ook “Zoekfiets” worden genoemd.

Soep is slechts de eerste stap op weg naar herstel. Zo kunnen de vrijwilligers deze mensen doorverwijzen naar voorzieningen binnen onze regio, zodat ze daar verder geholpen kunnen worden.

De Soepfiets is een aantal jaren geleden geïntroduceerd als een initiatief van Den Helder Maritiem met hulp van Halfords Den Helder.

Vrijwilliger worden bij de Soepfiets

De organisatie zoekt nog meer vrijwilligers om de soepfiets frequenter te kunnen inzetten. Dankbaar werk waarbij de aandacht voor de werkelijk zwakke mens voorop staat. Wil je vrijwilliger worden bij de Soepfiets? Neem dan contact op met BTM.haarlem@legerdesheils.nl