dinsdag 11 maart 2014

Verkiezingen vs Marktplaats.

Zijn wij mensen goedgelovig? Wordt ons denken beïnvloed door uitspraken of aanbiedingen die, als we even nadenken, niet kunnen of “te mooi zijn om waar te zijn”?

Op Marktplaats staat zo’n waarschuwing: “Laat uw gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.”
Het zou mooi zijn als een aantal partijen deze waarschuwing ook zouden plaatsen bij hun verkiezingsprogramma. We lezen de mooiste beloftes en uitspraken waarvan we weten dat het niet kan kloppen, maar ons hart hoopt dat het waar is. Ook ik ben gevoelig voor mooie praatjes en aanbiedingen. Op marktplaats zag ik laatst een ipad voor 100 euro en ja, ik weet dat het niet kan, maar toch neem ik contact op met de verkoper, die mij verzekert dat hij/zij het product kan leveren. Ik verheug mij er op, maar bedenk dat ik toch even moet nagaan of deze persoon wel de waarheid spreekt. Gelukkig is er op het internet een site ‘Opgelicht op het internet’, waar ik ook al snel kan lezen dat deze persoon de boel oplicht.

In de politiek is zo’n site er nog niet. We geloven graag dat alles kan en dat geld geen probleem is. Sommige partijen halen alles uit de kast en gooien al het geld (en vaak meer dan we echt te besteden hebben) op een grote hoop en willen doen geloven dat er vrijelijk zaken mee geregeld kunnen worden, die wij allemaal willen verbeteren. Maar net als op marktplaats zal je moeten nagaan of dit klopt.

Neem als voorbeeld het veel besproken Stadhuis ten opzichte van het Gemini ziekenhuis. Veel partijen beweren dat, als het stadhuis niet wordt gebouwd, wij dat geld kunnen gebruiken om het Gemini ziekenhuis te redden. Maar dat is natuurlijk niet waar, want het één staat los van het ander. Natuurlijk willen we geloven dat het mogelijk is. Bij het niet bouwen van het stadhuis houden we alleen geen miljoenen over en bijdragen aan de exploitatie van het ziekenhuis is ongeoorloofde staatssteun. Ook gratis parkeren klinkt mooi, maar je zult daar wel geld voor moeten vrij maken door op iets anders te bezuinigen.

Wij van D66 Den Helder doen geen beloften die we niet kunnen waar maken. Wij spelen geen mooi weer maar zijn realistisch en zorgen voor een solide stabiel programma waarbij wij sociaal en slagvaardig de zaken die in Den Helder spelen in ons verkiezingsprogramma uiteen zetten.

Stem met uw verstand. De kansen zijn er, nu verder doorpakken, Den Helder verdient het!

D66 Den Helder