donderdag 6 maart 2014

Transitiedebat 6 maart in Alkmaar

Vanaf 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor activiteiten die volgen uit de transities AWBZ, jeugdzorg, cliëntondersteuning en de participatiewet. Hoewel de wetgeving de komende periode verder vorm moet krijgen, worden in veel gemeenten de eerste contouren van het nieuwe beleid al zichtbaar.  Waar liggen kansen? Waar liggen zorgen? Wat moeten we met elkaar regelen om van deze transities een succes te maken? En hoe geven de politieke partijen hier invulling aan?

Politiek adviseur Martijn de Greve, leidt het debat. De politici worden uitgedaagd hun standpunten in begrijpelijke taal te verwoorden. Nederland telt ongeveer 1.7 miljoen mensen boven de 18 met een licht verstandelijke beperking. Voor deze mensen is het vaak lastig om de partijprogramma’s te begrijpen, politieke debatten goed te volgen en tot een stemkeuze te komen. Een vakkundige jury beslist wie de titel ‘beste politicus eenvoudig communiceren’ verdient.
Er werden twintig politieke partijen uit Den Helder, Alkmaar, Hoorn, Haarlem en Heemskerk gevraagd hun medewerking aan het debat te verlenen. Het overgrote deel van de sleutelspelers in deze regio en een groot aantal betrokkenen uit de praktijk zijn deze ochtend aanwezig.

Verkiezing Beste politicus eenvoudig communiceren
Na het debat kreeg Petra Lansdorp uit handen van juryvoorzitter hans laroes de prijs voor ‘Beste politicus eenvoudig communiceren’