zondag 9 februari 2014

Debat Lyceum aan Zee

Ik zat heel hard op m’n tong te bijten om maar niet te gaan roepen “dat staat wel in het D66 Den Helder verkiezingsprogramma!!” Nee, het zou ongepast zijn dat te roepen, terwijl de vragen door de leerlingen van het Lyceum aan Zee aan onze burgemeester Koen Schuiling worden gesteld.

Afgelopen woensdagmiddag waren we te gast op het Lyceum aan Zee, waar de aula was omgetoverd tot een politieke markt. Tijdens het plenaire deel gingen leerlingen in gesprek met de burgemeester. Er werden goede kritische vragen gesteld, die lang niet alleen over de jongeren zelf gingen, maar ook over de toekomst van Den Helder. Opnieuw werd duidelijk hoe goed het is om met de jongeren van de gemeente Den Helder in gesprek te gaan en niet alleen over hen te praten. Een punt wat zij zelf ook aanhaalden. Zelfs het idee voor een jongerenadviesraad werd opnieuw geopperd. Of het opnieuw instellen van een jongerenadviesraad de beste manier is om jongerenparticipatie in Den Helder nieuw leven in te blazen, dat vraag ik me af, maar dat we hiermee bij voortduring aan de slag moeten, daar is geen twijfel over mogelijk.

Tussen de plenaire debatten door, kregen wij de gelegenheid met de jongeren in gesprek te gaan die bij onze kraam kwamen kijken. We hadden onze kraam onder andere behangen met de belangrijkste standpunten uit ons verkiezingsprogramma die betrekking hebben op jongeren in Den Helder. De leerlingen reageerden enthousiast en waren daardoor ook erg geïnteresseerd in ons ‘jongeren verkiezingsprogramma’, een uittreksel uit ons verkiezingsprogramma waarin alleen de punten staan, die de jongeren aangaan. Punten die tot stand zijn gekomen door in gesprek te gaan met jongeren en  – zo bleek opnieuw uit de reacties bij onze kraam en het debat tussen leerlingen en burgemeester Schuiling – dus ook echt door de Helderse jongeren onderschreven worden. Dit jongerenverkiezingsprogramma willen we jullie daarom niet onthouden en hebben we nu ook op deze website gepubliceerd.

Een stem op D66 Den Helder, is een stem op investeren in de jeugd en dus in de toekomst van Den Helder!